Klasa Laser Radial
Klasa Laser Radial , jest wersją zaprojektowaną z myślą o zawodnikach bardziej zaawansowanych i silniejszych niż w klasie Laser 4.7. Laser Radial jest oficjalną klasą kobiecą (Laser Standard - męską), ale nie oznacza to, że nie są organizowane zawody dla mężczyzn.
Klasa laser, w wersji radial wykorzystuje nieco krótszą i elastyczniejszą kolumnę masztu niż Standard, ale także, jak w laserze standard, kolumna jest już bez zakrzywienia charakterystycznego dla lasera 4.7. Żagiel Radiala jest zmniejszony o 19% , w stosunku do Standarda, dzięki czemu stanowi jedną z najbardziej uniwersalnych klas regatowych (mężczyzn i kobiet), dla żeglarzy o różnych umiejętnościach.
Optymalne warunki dla sternika klasy laser radial, to około 60 kilogramów wagi, ale nie oznacza to, że zawodnicy z inną wagą są pozbawieni szansy na sukces. Klasa Laser Radial jest oficjalną klasą olimpijską kobiet, ale jest również chętnie wybierana przez zawodników, w kategoriach Masters, którzy nie maja warunków fizycznych umożliwiających ściganie się na Laserze Standard. Klasa Laser Radial wykorzystywana jest także jako juniorska klasa męska.
Klasa Laser W Wersji Radial
długość |
4.20 m | |
szerokość |
1.39 m | |
zanurzenie |
0.80 m | |
powierzchnia żagla | 5.76 m² | |
waga kadłuba | 58.97 kg | |
max. osób | 1-2 | |
poziom trudności |
początkujący - expert | |
poziom regat | klubowe - międzynarodowe | |
optymalna waga | 55/72 kg | |
transport | na dachu samochodu |
Klasa Laser
Od 1971, po targach żeglarskich łódka znana jest pod nazwą i symbolem Lasera i od tamtej pory trwa zdobywanie świata żeglarskiego przez tę klasę. W 1996 roku, klasa laser, w swojej pierwszej wersji, dzisiaj znanej jako Klasa Laser Standard, została olimpijską klasą męską, w żeglarstwie. W 2008, klasa laser ze zmniejszonym żaglem, znana jako Klasa Laser Radial, została oficjalną klasą olimpijską dla kobiet. Obie wersje mają powierzchnię żagla większą od Klasy Laser 4.7, dlatego właśnie laser, w tej wersji wykorzystywany jest dla żeglarzy rozpoczynających pływanie, jak i przez Masters'ów (żeglarze powyżej 35 roku życia).
Klasa Laser i jej kadłub, w każdej wersji są ze sobą identyczne, ze względu na ścisłe przepisy klasowe, które mają zapewnić żeglarzom czyste współzawodnictwo. Celem tak restrykcyjnych przepisów, które zabraniają modyfikacji klasy laser, jest wynagradzanie dobrego przygotowania fizycznego, umiejętności trymu żagla oraz wypracowanej techniki żeglowania, a nie dobór specjalistycznego i drogiego sprzętu.
Klasa Laser
w dowolnej wersji, używa tego samego kadłuba i takielunku, a jedyne co należy zmienić to kolumna masztu oraz żagiel.
Istnieją jeszcze inne odmiany Lasera, ale o nich więcej na stronie http://brucekirbymarine.org
Zobacz proces powstawania lasera tutaj