Klasa Laser 4.7
jest wyborem zawodników młodszych, którzy przesiadają się z Optymista, a także oficjalną klasą mastersów. Nazwa i definicja klasy laser 4.7, wynika z rozmiaru żagla, który jest o 35% mniejszy, od żagla stosowanego w laserze standard i ma rozmiar 4.7 m². Dodatkową cechą łódki, w wersji 4.7, jest krótsza, lekko zakrzywiona kolumna masztu.
Na Laserze 4.7, można ścigać się w każdych warunkach, wystarczy trochę ponad 40 kilogramów wagi, a niewielki wzorst, nie jest przeszkodą. Ze względu na rozmiary żagla, siła oraz waga wymagane, wobec zawodnika klasy laser 4.7, są mniejsze, dlatego jest dużo łatwiej zapanować nad łódką, w tej wersji.
Oficjalnie, klasa laser w wersji 4.7, wykorzystywana jest do ścigania, (w ramach regat rankingowych PZŻ i PSKL) do 18 roku życia, a od 2017 do 16 roku, lub po ukończeniu 70.
W Polsce, dla młodych zawodników żeglujących na laserze 4.7, co roku rozgrywana jest Ogólnopolska Olimpiada Młodzieży, w kategoriach U16 i U18, zarówno dla dziewcząt, jak i chłopców.
Parametry techniczne klasy laser w wersji 4.7
długość |
4.20 m | |
szerokość |
1.39 m | |
zanurzenie |
0.80 m | |
powierzchnia żagla | 4.70 m² | |
waga kadłuba | 58.97 kg | |
max. osób | 1-2 | |
poziom trudności |
początkujący - expert | |
poziom regat | klubowe - międzynarodowe | |
optymalna waga | 45/54 kg | |
transport | na dachu samochodu |
Klasa Laser
Od 1971, po targach żeglarskich łódka znana jest pod nazwą i symbolem Lasera i od tamtej pory trwa zdobywanie świata żeglarskiego przez tę klasę. W 1996 roku, klasa laser, w swojej pierwszej wersji, dzisiaj znanej jako Klasa Laser Standard, została olimpijską klasą męską, w żeglarstwie. W 2008, klasa laser ze zmniejszonym żaglem, znana jako Klasa Laser Radial, została oficjalną klasą olimpijską dla kobiet. Obie wersje mają powierzchnię żagla większą od Klasy Laser 4.7, dlatego właśnie laser, w tej wersji wykorzystywany jest dla żeglarzy rozpoczynających pływanie, jak i przez Masters'ów (żeglarze powyżej 35 roku życia).
Klasa Laser i jej kadłub, w każdej wersji są ze sobą identyczne, ze względu na ścisłe przepisy klasowe, które mają zapewnić żeglarzom czyste współzawodnictwo. Celem tak restrykcyjnych przepisów, które zabraniają modyfikacji klasy laser, jest wynagradzanie dobrego przygotowania fizycznego, umiejętności trymu żagla oraz wypracowanej techniki żeglowania, a nie dobór specjalistycznego i drogiego sprzętu.
Klasa Laser
w dowolnej wersji, używa tego samego kadłuba i takielunku, a jedyne co należy zmienić to kolumna masztu oraz żagiel.
Istnieją jeszcze inne odmiany Lasera, ale o nich więcej na stronie http://brucekirbymarine.org