Klasa Laser I Historia Powstania
Historia Klasy Laser zaczęła sie od telefonicznej rozmowy między dwoma kanadyjczykami Bruce'a Kirby'ego Ian'a Bruce'a, którzy dyskutowali o tym jak dobrze byłoby mieć jednoosobową łodkę, do szybkiego spakowania na dach samochodu, a potem łatwego przygotowania do żeglowania. Ian Bruce opisał i zdefiniował parametry, a Bruce Kirby naszkicowal wówczas pierwszy plan łodzi, ale zrealizował go dopiero, w 1970 roku, gdy magazyn "One Design and Offshore Yachtsman" organizował regaty dla łodzi o cenie poniżej 1000$, pod nazwą "America's Teacup".
Klasa Laser I Sport
Po kilku modyfikacjach żagla, Laser z łatwością wygral swoją grupę w tych regatach, a właściwie "Weekender", bo tak na początku nazywała się ta klasa, a na żaglu miała znak TGIF (skrót od "Thank God it's Friday" - "Dzięki Bogu Już Piątek"). Dopiero od 1971, po targach żeglarskich łodka znana jest pod nazwą i symbolem Lasera i od tamtej pory trwa zdobywanie świata żeglarskiego przez tę klasę.
W 1996 roku, klasa laser, w swojej pierwszej wersji, dzisiaj znanej jako Laser Standard, została olimpijską klasą męską, w żeglarstwie, a wersja ze zmniejszonym żaglem, zwana Laser Radial, od 2008 - klasą kobiecą. Istnieje jeszcze jedna wersja Lasera, zwana Laser 4.7, która przygotowana jest dla żeglarzy rozpoczynających pływanie, w tej klasie oraz jest klasą dla Masters'ów (żeglarze powyżej 35 roku życia).
Klasa Laser W Rywalizacji
Każdy laser na świecie jest taki sam, ze względu na ścisłe przepisy klasowe, które mają zapewnić żeglarzom czyste współzawodnictwo. Celem tak restrykcyjnych przepisów, które zabraniają modyfikacji jest wynagradzanie dobrego przygotowania fizycznego, umiejętności trymu żagla oraz wypracowanej techniki żeglowania a nie dobór specjalistycznego i drogiego sprzętu. W praktyce, każda z wersji lasera, używa tego samego kadłuba łódki i takielunku, a jedyne co należy zmienić to kolumna masztu oraz żagiel.
Klasa Laser I Jej Odmiany
Klasa Laser 4.7
jest wyborem zawodników młodszych, którzy przesiadają się z Optymista, a także oficjalną klasą mastersów. Nazwa i definicja klasy laser 4.7, wynika z rozmiaru żagla, który jest o 35% mniejszy, od żagla stosowanego w laserze standard i ma rozmiar 4.7 m².
Klasa Laser Radial
jest wersją zaprojektowaną z myślą o zawodnikach bardziej zaawansowanych i silniejszych niż w klasie Laser 4.7. Laser Radial jest oficjalną klasą kobiecą na igrzyskach olimpijskich. Klasa laser, w wersji radial wykorzystuje nieco krótszą i elastyczniejszą kolumnę masztu niż Standard, ale także, jak w laserze standard, kolumna jest już bez zakrzywienia charakterystycznego dla lasera 4.7. Żagiel Radiala jest zmniejszony o 19% , w stosunku do Standarda,
Klasa Laser Standard
jest wersją zaprojektowaną z myślą o zawodnikach bardziej zaawansowanych i silniejszych niż w Klasie Laser Radial, bądź Klasie Laser 4.7. Wersja Standard jest oficjalną klasą męską na igrzyskach olimpijskich.Żagiel Standarda jest największy, dlatego na tej łódce każdy zawodnik, bez względu na wagę, może z powodzeniem żeglować przy słabym wietrze, ale w miarę jak rośnie wiatr, wymagana jest większa waga i siła.
Istnieją jeszcze inne odmiany Lasera, ale o nich więcej na stronie http://brucekirbymarine.org