Klasa Laser Kai, Regaty Lasera, Kalendarz Lasera, Wyniki Regat Lasera, Zawodnicy lasera, Zawodniczki lasera
Menu

Klasa Laser Kai White Logo Min

Klasa Laser - Mijanie Znaku Nawietrznego

Layline

Gdy zbliżasz się do znaku nawietrznego, zwykle flota jest jeszcze gęsta, dlatego warto zaplanowac swoje podejście wcześniej. Jeśli nie jesteś w grupie prowadzących łodzi, to najlepiej nie wchodzić na liniekursową omijania boi za wcześnie, bo jest raczej pewne, że przed tobą już ktoś jest bądź wykona zwrot przed twoim dziobem, zakłócając wiatr, bądż zmuszając do wykonania zwrotu, który pozwoli ominąć boję w większej odległości . Zanim, podejdziesz do znaku nawietrznego, musisz zdecydować, którą stroną zamierzasz płynąć na lastępnym odcinku trasy, ponieważ to zdecyduje jak krytycznym będzie omijanie znaku. Jeśli zamierzasz płynąć prawą stroną trasy (prawy hals, bliki fordewindowi) to musisz upewnić się, że będziesz mijac znak po zewnętrznej(ciasno wchodzisz szeroko wychodzisz). Jesli zamierzasz kontynuować kurs poniżej znaku, z lewej, to należy wychodzić ze znaku tak ciasno jak to tylko możliwe, blisko boi (szeroko wchodzisz - ciasno wychodzisz). / podejście prawą (starboard- prawy hals) Przy podejściu do omijania znaku upewnij się że koniec szotów nie jest skręcony. Gdy jest słaby wiatr to na 3 długości od znaku poluzuj Cunnigham, a przy silnym wietrze utrzymuj Cunnigham wybrany, aż do ominięcia znaku, bo to pomaga przy odpadaniu i utrzymuje lik zewnetrzny otwarty. Na 2 długości do boi uwolnij obciągacz. Luzuj szoty z pozycji blok do bloku. Przechyl łódź na nawietrzną i zacznij luzować szoty, gdy dziób minie boję (przechył na nawietrzną zredukuje opory na sterze i wspomoże obrót). kontynuuj luzowanie szotów. Na kursie z wiatrem poluzuj sztankle(outhaul), dotrymuj obciągacz i podnieś miecz, jesli to potrzebne to dotrymuj pas balastowy /Podejście lewym halsem(port) podobnie jak prawym. Na dwie długości przed znakiem i jeśli jest na to czas, należy poluzować, obciągacz zanim wykonamy zwrot. Ułatwi to odpadanie.