Logo

Klasa Laser - Mijanie Znaku Zawietrznego

   Jeśli jako znak zawietrzny stosuje się bramkę, to w trakcie kursu z wiatrem, należy zdecydować wcześniej, z której strony bramki chcemy wyjść. Ma to znaczenie zwłaszcza, gdy bramka jest jest mocno odchylona, to wówczas istotna jest strona, którą wybierzemy. Odchylenie bramki jest podobne do odchylenia startu, tzn. boja która jest bardziej na nawietrznej jest naszą preferowaną. jeśli mamy jednak zdecydowany plan, którędy chcemy płynąć pod wiatr, to można zastanowić się nad rezygnacją z odchylonej boi na rzecz właściwego wyjcia z bramki do zaplanowanego kursu.
   Podejście do pojedynczego znaku zawietrznego jest bardziej krytyczne, ponieważ podchodząc źle do bramki zawsze możemy zdecydować o przejściu drugą boją. Poprawne ominięcie znaku zawietrznego daje szansę na objęcie taktycznej przewagi, czystego wiatru i dobrej pozycji do pokonania następnego odcinka trasy. Jeśli znak jest zajęty, bądź jest tłok wokół znaku, to warto zwolnić,i zaczekać na swoją kolej. Bardzo rzadko opłaca się omijać po szerokim łuku grupę na znaku. Żeby dobrze wyjśc ze znaku stosujemy zasadę szerokie wejście - ciasne wyjście.Słabe ominięcie znaku może ograniczyć taktyczne posunięcia przed następnym odcinkiem trasy, które może doprowadzic do dużych strat. Żeby ułatwić przejście wokół znaku najlepiej jest wychodzić na tym samym halsie, na jakim wchodziliśmy na znak.
W idealnym świecie, jesteś na prawym halsie kursu pełnego gdy wchodzisz na znak. Najpierw zajmiemy się sytuacją wychodzenia na tym samym halsie, jak ten na którym wchodzimy.
Zbliżając się do znaku, należy zdecydować na którym halsie kursu pełnego będziesz wchodzić na znak i staraj się celować w podejście z szerokiego kąta, a potem:
- na 10 długości do znaku trymujemy pas balastowy
- 5 długości do znaku trymujemy sztenkle (outhaul), korzystając z kalibracji oznaczeń na bomie (powtórz ustawienia z poprzedniego kursu pod wiatr)
- 2 długości przed boją trymuj Cunnigham’a (ustawienia powinny być w tej kolejności, aby wprowadzać najmniejsze zakłócenia dla prędkości)
- 1 długość przed boją delikatnie dociągamy obciągacz (obciągacz jest potrzebny aby dodać prędkości przy zwrocie, w trakcie wybierania szotów)
- przechyl łódź na zawietrzną, aby pomóc łodzi w zwrocie, celuj blisko boi i wybieraj szoty ręka nad ręką (nachwytem)
- pociągnij łódź aby ją wypłaszczyć i wybierz szoty blok do bloku
- Dotrymuj obciągacz.
Jeśli porzebujesz na boi wykonać zwrot przez rufę, to wcześniej sprawdź elementy kontroli żagla. Gdy jest wietrznie to pozostaw obciągacz aż do wykonania zwrotu. Jeśli to możliwe to czekaj ze zwrotem aż do boi bo pomoże on w wykonaniu obrotu łodzi. Gdy zwrot zostanie wykonany to zmień ręce i wybierz szoty tak szybko jak to możliwe.