Logo

Klasa Laser - Zwrot Przez Rufę Na Silnym Wietrze

Gdy zbliżasz się do manewru zwrotu przez rufę:

  • odpadnij od baksztagu na pełniejszy kurs
  • upewnij się że kontrolujesz łódkę a łódź jest stabilna
  • gdy łódź jest na pełnej prędkości wybierz falę i miejsce do wykonania zwrotu
  • jeśli łódka płynie wolno, to w trakcie manewru bedzie więcej sił napierających na żagiel, co sprawi zwrot trudniejszym
  • zacznij delikatnie wybierac szoty i jeśli jesteś niepewny kiedy bom zacznie przechodzić na drugą burtę, obserwuj lik zewnętrzny (na wysokości dwóch górnych listew) podczas odpadania
  • gdy lik zacznie falować tzn. że reaguje na obrót.
  • gdy zaczynasz odpadać i łódź zacznie delikatnie obracać się na nawietrzną, pociągnij mocno ręką za szoty aby zainicjowac zwrot i jak tylko żagiel zacznie ruch w kierunku drugiej burty,wyprostuj przedłużacz i utrzymuj ster prosto, aby zmniejszyć kąt obrotu (złagodzić łuk po którym bedzie wykonywany zwrot)
  • szybko zmień burty i prostuj rumpel.

   Jeśli potrafisz przewidzieć ruch żagla wcześniej, to zacznij przechodzenie na drugą burtę wcześniej. Staraj się wychodzić ze zwrotu bliżej fordewindu niż półwiatru, bo to pomoże w stabilizacji łodzi, gdyż wtedy cała siła prze na żagiel pchając łódź do przodu wzdłuż osi łodzi , a nie osi bocznych. Pamiętaj, że gdy siły prą na boczne ustawienie łodzi prawdopodobieństwo wywrotki jest większe.