Klasa Laser Kai, Regaty Lasera, Kalendarz Lasera, Wyniki Regat Lasera, Zawodnicy lasera, Zawodniczki lasera
Menu

Klasa Laser Kai White Logo Min

Klasa Laser Radial - Trymowanie Na Kursie Pod Wiatr

Element POD WIATR
SŁABY ŚREDNI MOCNY
Obciągacz (Kicker) Luźniej niż blok do bloku, pozostaw jeśli wiatr wzrośie Blok do bloku mocniej niż blok do bloku,zwiększ naciąg jeśli zbyt duża moc, aż do poziomu, że trzyma pozycję blok do bloku, przy luźnych szotach
Cunnigham delikatny naciąg do usunięcia maałych zmarszczek tylko na tyle aby usunąć główne skośne fałdy, zwiększ naciąg gdy jest nadmiar ciągu na przechył Ile się da, oczko dotyka bomu, albo i mocniej
Sztenkla (Outhaul) 20 cm luzu na wysokości knagi bomu 15 cm luzu na wysokości knagi bomu lub szerokość dłoni 5-10 cm luzu na wysokości knagi bomu
Szoty (Mainsheet) od 0-20 cm przestrzeni pomiędzy blokami, upewniając się że bloki są szeroko na trójkącie Blok do bloku Jeśli żagiel jest całkiem wypłaszczony, a ciągle masz problemy z ustabilizowaniem, wykorzystuj szoty, unikając moczenia bomu w wodzie
Miecz (Daggerboard) Dół Dół Dół
Pozycja Z przodu obok miecza z przodu za pieskami na pokładzie do 15 sm za pieskami na burcie
Kadłub 5-10 stopni przechyłu na zawietrzną do 5 stopni przechyłu na zawietrzną tak płasko jak to tylko możliwe
Porada Trzymaj głowę wychyloną poza kadłub, poruszaj się po łodzi płynnie i delikatnie, a przy szkwałach wybieraj szoty blok do bloku Balastuj ile się da i potrafisz , staraj się to utrzymywac przez cały wyścig Jeśli żagiel jest całkiem wypłaszczony, wykorzystuj szoty,aby utrzymywać kadłub w pozycji

Klasa Laser - Ustawienie Żagla Na Słabym Wietrze Pod Wiatr

Przy żeglowaniu laserem pod wiatr, na słabym wietrze, żagiel powinien być ustawiony tak, żeby wiatr swobodnie przepływał po żaglu, bez żadnych strat przepływu. W celu osiągnięcia takiego przepływu, maszt lasera musi być lekko wygięty, aby zredukowac głębokości żagla na liku przednim. Jeśli wygięcie masztu, osiągamy tylko poprzez naciągnięcie szotów, to lik zewnętrznego, w żaglu,  będzie za bardzo napięty i zagięty. W laserze, gdy użyjemy obciągacza, to wypychamy bom w kierunku masztu i tym samym powodujemy jego wygięcie, nawet wieksze niż szotami, a jednocześnie lik zewnętrzny jest mniej zagięty. Napiecie na szotach, powinno być dużo mniejsze, ponieważ bom jest utrzymywany przez obciągacz. Napiecie samego obciągacza, powinno być takie, żeby pomiedzy blokami na trójkącie (traveller) było 20 cm. Gdy wiatr będzie wzrastał, to dociągaj żagiel do pozycji, blok do bloku, ale szotami. Zanim jednak, dociągniesz bloki, to zaczekaj aż usiądziesz na burcie lasera, żebyś mógł trymować łódkę. Sztenkla (outhaul), powinna być tak ustawiona,  aby osiągnąć głębokość żagla ok. 20 cm, na wysokości knagi bomu. Jeśli głębokość żagla będzie za duża, to utrudni swobodny przepływ strugi wiatru na żaglu, gdy głębokość będzie zbyt mała, to zredukuje ciąg. Cunnigham, w laserze, powinien być używany w niewielkim zakresie, jeśli w ogóle, tylko do zredukowania dużych poprzecznych zmarszczek.

Klasa Laser - Technika Prowadzenia Lasera Pod Wiatr

Kursy Lasera Pod Wiatr

 

  Laser Wiatry 01Laser Wiatry 02Laser Wiatry 26Laser Wiatry 25

Laserboat

 

 

Klasa Laser - Technika Żeglugi Na Słabym Wietrze Pod Wiatr

Kluczem, do żeglowania lasere, przy słabym wietrze, jest utrzymywanie lasera w ruchu. Gdy łódka ładnie płynie po wodzie, możemy delikatnie próbować wyostrzać, aby zdobywać wysokość, ale zanim laser zacznie zwalniać, powinniśmy ponownie odpadać, żeby utrzymać jej prędkość poruszania. Trzeba być bardzo ostrożnym, aby za długo nie utrzymywać lasera na zbyt ostrym kursie, może się bowiem zdarzyć, że łódka utknie, w linii wiatru, a wtedy będzie ją trudno ponownie rozpędzić. Laser powinien byc sterowany góra-dół bardzo subtelnie zdobywając wysokość na nawietrzną i starać się przyspieszać, gdy czujemy że laser zwalnia. Przy poruszaniu się i sterowaniu na laserze, należy być, na tyle delikatnym, na ile to tylko możliwe. W związku z tym, przy płaskiej tafli wody gdy łódka płynie szybko, to trzeba jej pozwolić płynąć bez większych interwencji. Gdy woda jest zafalowana, staramy się tylko omijac niekorzystne fale, koncentrując się przy tym na utrzymywaniu łodzi na prędkości przez cały czas. Gdy laser utknie, należy delikatnie odpaść i pochylić się na zawietrzną, aby żagiel wypełnił się wiatrem i wywołał ciąg, a następnie ciałem wypłaszczamy lasera, co wywoła przyspieszenie. Ogranicz ruchy do minimum, a jeżeli już konieczne jest poruszanie, to należy wykonywac je delikatnie i płynnie. Gwałtowne ruchy ciała zakłócają przepływ wiatru na żaglu i wody na mieczu oraz sterze, a są one kluczowe dla efektywnego płynięcia pod wiatr.