Klasa Laser Kai, Regaty Lasera, Kalendarz Lasera, Wyniki Regat Lasera, Zawodnicy lasera, Zawodniczki lasera
Menu

Klasa Laser Kai White Logo Min

Klasa Laser - Technika Żeglugi Na Silnym Wietrze Pod Wiatr

   Żeglowanie laserem, na silnym wietrze, to ta część żeglowania, która jest najbardziej wymagająca pod względem fizycznym, bowiem gdy tylko lekko odpuścisz, w pracy z łódką , ona natychmiast zacznie zwalniać i ześlizgiwać się na boki. Utrzymywanie lasera na prędkości, w takich warunkach, jest tak samo istotne jak przy słabym wietrze. Najczęstszym problemem, zwłaszcza przy zafalowaniu jest płynięcie zbyt wysokim kursem i wchodzenie w linię wiatru, co skutkuje zwolnieniem, zatrzymaniem lasera i ześlizgiem na boki (kąt dryfu). Utrzymanie lasera na dużej prędkości wymaga, aby bardzo mocno balastować i mocno luzować szoty, w celu utrzymywania lasera, w pozycji płaskiej. Trym łodzi przy bardzo silnych wiatrach jest niezwykle istotny, ze względu na konieczność utrzymywania łodzi, w pozycji płaskiej.

   Patrz na nawietrzną i staraj się przewidywać szkwały, żeby proaktywnie reagować na ich nadejście. Gdy szkwał zbliża się do łodzi to bądź gotów, żeby poluzować szoty i mocno zabalastować. Na wypłaszczeniu można delikatnie wyostrzać korzystając ze steru, aby wspomóc utrzymanie kadłuba w pozycji płaskiej. jeśli laser wejdzie w przechył, to miecz i ster stają się mniej efektywne, a łódź zaczyna zeslizgiwać się na boki, redukując VMG (optymalną prędkośc). Gdy jest naprawdę bardzo wietrznie, to można poluzować żagiel nawet do 1 metra pomiędzu blokami na trójkącie (traveller'ze). Należy pamiętać, że dużo ważniejsze jest utrzymanie dużej prędkości, niż wyciskanie wysokiego kursu żeglowania, a w szczególności na wzburzonej powierzchni wody. W warunkach silnego wiatru i zafalowania łatwo też nabrać do kokpitu wody, dlatego dobrze jest wyciągnąć korek z pompki, aby ułatwić odpływ wody (korek można wcisnąć pod listwę balastową).

Ruchy ciała przy żeglowaniu laserem po fali

   Na falach, laser wymaga więcej wysiłku, dlatego ważnym jest, aby mieć odpowiednio ustawiony pas balastowy. Dobrze ustawiony pas balastowy pozwala, w laserze, na przenoszenie ruchów ciałem na kadłub (więcej w rozdziale o balasotowaniu). Sterowanie oraz ruchy ciała muszą być ze sobą skoordynowane i połączone, wówczas ruchy sterem, potrzebne do kierowania laserem, są delikatniejsze, a tym samym ograniczają opory prędkości. Wypatruj fal wcześniej, aby być na nie przygotowanym i gdy fala zbliży się, wtedy przesuń barki, w kierunku rufy i lekko wyostrz, to spowoduje, że dziób lasera uniesie się do góry i łódź przyspieszy, a gdy dziób lasera przekroczy szczyt fali, wyprostuj się, a nawet delikatnie przechyl barki do przodu i odpadnij, aby wykorzystać zjazd po fali. Prędkość takich ruchów jest uzależniona od rodzaju fali. Gdy fala jest wysoka i rzadka, to nasze ruchy powinny być wolniejsze i płynniejsze, natomiast przy fali niższej i gęstszej, nasze ruchy powinny byc szybsze i gwałtowniejsze, aby lepiej pokonywać zafalowanie.