Klasa Laser Kai, Regaty Lasera, Kalendarz Lasera, Wyniki Regat Lasera, Zawodnicy lasera, Zawodniczki lasera
Menu

Klasa Laser Kai White Logo Min

Klasa Laser - Technika Żeglugi Na Słabym Wietrze Z Wiatrem

   Dobra prędkośc przy żeglowaniu z wiatrem, jest kluczowa, jeśli chce się wygrywać wyścigi, jest to także doskonały sposób, na wydostanie się ze środka stawki na czoło wyścigu. Żeglowanie po najkrótszej drodze (po prostej) do znaku, bardzo rzadko jest żeglowaniem najszybszym , pływając natomiast większymi kątami można osiągnąć większą prędkość i złapać niosącą falę. Najważniejszym elementem kontroli, przy żeglowaniu laserem, w dół wiatru, jest obciągacz. Pływając z odpowiednio poluzowanym obciągaczem, przyspieszanie staje się łatwiejsze, niezależnie od kursu, a to dzięki większej podatności na przyspieszenie wywołane obciągaczem. Żeby pomóc, w łapaniu nośnych fal, trzeba niemal zapomnieć o kierunku żeglugi na nastepny znak, a skoncentrowac się na złapaniu fali i serfowaniu na niej laserem, tak długo jak to tylko możliwe.

   Przy słabym wietrze, istotne jest aby poruszać się powoli i delikatnie, żeby utrzymać wiatr w żaglu i nie zakłócać jego przepływu. Jesli laser będzie prowadzony niestabilnie i chwiejnie, to przepływ strugi na żaglu zostanie zakłócony i żagiel straci ciąg.

  Pływanie fałszywym baksztagiem, jest często na słabym wietrze szybsze, a sam laser, powinien zostać lekko przechylony na nawietrzną, aby ograniczyć powierzchnię zanurzoną w wodzie. Przechył, dzieki grawitacji, pomaga tym samym utrzymywać bom we właściwej pozycji, na zewnątrz. Należy usadowić się w kokpicie i przesunąć do przodu, aby unieść rufę do góry, a miecz należy unieść na ok 15 cm, co ułatwi laserowi utrzymywanie kursu, dodatkowo pozwoli na pływanie fałszywym baksztagiem (by the lee), w większym zakresie kątów.

    W warunkach słabego wiatru, prędkość jest bardziej uzależniona od prędkości wiatru niż techniki, dlatego należy być czujnym i poszukiwać za sobą wiatru. Gdy płyniemy w podmuchu wiatru, szkwale, to możemy robić to bliżej kursu pełnego (fordewind), natomiast gdy wiatr słabnie, to sterować należy znowu wiekszym kątem, do ustawienia na fałszywym baksztagu (by the lee).