Klasa Laser Kai White Logo Min

Klasa Laser - Kąt Dryfu

 Kierunek, w którym laser jest skierowany, niekoniecznie jest kierunkiem, w którym laser płynie ze względu, a to ze względu na dryf. Klasa laser nie należy do najbardziej efektywnych łodzi, gdy płyną pod wiatr dlatego, że delikatnie zeslizgują się na boki. Różnica pomiędzy kierunkiem, w którym laser jest skierowany, a kierunkiem w którym płynie, nazywana jest dryfem. Na dryf mają m.in wpływ miecz i ster, im lepiej bowiem pracuje miecz i ster, tym mniejszy jest dryf.

   Gdy prędkość łodzi jest niewielka, w stosunku do siły wiatru, lub woda jest zafalowana, to łódź nie będzie podróżować po trasie, którą wyznaczamy dziobem lasera, a będzie ześlizgiwać się na boki.

   W przypadku klasy laser, przy większej prędkości na danej sile wiatru i na płaskiej wodzie, ster i miecz będą bardziej efektywne, tworząc większy ciąg i ograniczając ześlizg na boki.

   Ważne w przypadku klasy laser, aby zwracać na to uwagę, zwłaszcza gdy płyniemy ostro na wiatr lub próbujemy utrzymać się nad inną łódką przy tym kursie. Uślizg boczny jest szczególnie widoczny zaraz po starcie, gdy lasery są blisko siebie. Często sternicy próbują kierować łódki na zbyt ostry kurs, zanim osiągną odpowiednią prędkość i w efekcie ześlizgują się w kierunku lasera,  przed którymi chcą uciec.