Klasa Laser Kai, Regaty Lasera, Kalendarz Lasera, Wyniki Regat Lasera, Zawodnicy lasera, Zawodniczki lasera
Menu

Klasa Laser Kai White Logo Min

Klasa Laser - Siła Nośna I Ciąg Wsteczny

   Gdy sztenkla (outhaul), obciągacz(kicker) i cunnigham są luźne to sprawiają, że głębokość żagla jest większa. Takie ustawienie (kształt) żagla lasera powoduje, że wytwarzana jest większa siła nośna/ciąg, Gdy żagiel lasera jest bardziej płaski (wybrane są elementy kontroli żagla), wówczas siła nośna/ciąg, która wywołuje ruch łodzi do przodu jest mniejsza. Dlaczego zatem nie pływamy laserem zawsze z głębokim żaglem ? Gdy żagiel ma bardziej wklęsły kształt, powoduje powstawanie dużych sił działającyck na niego, czasem większych niż są potrzebne. Jeżeli wiatr zwiększa się, to potrzebujemy zredukować siłę wytwarzaną przez żagiel, ponieważ inaczej będzie przechylać lasera na burty, zwłaszcza przy kursie na wiatr. Pamiętać należy, że dolna strefa pełniejszego żagla wytwarza także ciąg wsteczny/opór, który utrudnia przepływ wiatru po żaglu, zwłaszcza przy słabszych wiatrach.

W tej sytuacji, gdy ustawiamy żagiel na odpowiedni wiatr, ważne jest, aby utrzymać równowagę pomiędzy siłą nośną (ciągiem) a oporem (ciągiem wstecznym).

 Prostą metodą przygotowania ustawień, żagla lasera, jest wykorzystanie dłoni ułożonej na bomie, obok knagi i dostosowanie głębokości żagla regulowanej przez sztenklę (outhaul).

  • Ustawienie głębokiego żagla otrzymamy kładąc nadgarstek na bomie wyprostowaną dłonią i pogłębienie żagla tak, aby czubkami palców dotknąć żagiel.
  • Ustawienie płaskiego żagla otrzymamy kładąc dłoń (środek dłoni) na bomie dłoń i ustawiając żagiel do czubków palców.

   Pamiętaj że miecz i ster również wytwarzają ciąg. Im szybciej łódź porusza się po wodzie, tym więcej ciągu wytwarzają miecz i ster, jest to istotne zwłaszcza gdy płyniemy pod wiatr (na wiatr). Jeśli płyniesz wolniej niż normalnie przy określonej sile wiatru, wówczas miecz i ster są mniej efektywne, produkując mniej ciągu, to utrudnia łodzi płyniecie ostrymi kursami, ponieważ mamy ześlizg boczny.